-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)
-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:32140 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:17

چرا خداوند موجوداتي مانند جن و شيطان كه انسان را گمراه مي كنند و موجب وسوسه آنها مي شوند، خلق كرد؟

در عالم ماده نه تنها جن و شيطان بلكه موانع ديگري نيز مانند ميكروب ها، بيماري ها، سرما، گرما، تصادفات، برخوردها، خواهش هاي دروني، حيوانات و ديگر موانع از مزاحم هاي انسان مي باشند. جن و شيطان به خودي خود موجوداتي مفيد و خوب هستند ولي چون براي انسان مزاحمت ايجاد مي كنند، براي ما بد هستند، مانند مار و عقرب كه خلقت آن ها بد نيست ولي چون مزاحم انسان هستند، آن ها را موجوداتي بد مي دانيم. شيطان نيز در اصل خلقت بد نبود و بد آفريده نشده بود.

همين طور جنّ موجوداتي هستند و براي خود عالَمي دارند مانند پرندگان وحيوانات. بنابراين نمي توان به خدا دربارة خلقت اين ها ايراد گرفت.

خداوند انسان را طوري آفريد كه مي تواند خود را در مقابل مزاحم ها نگه داري كند. نيروي عقل در درون انسان همراه با پيامبران و عالمان ديني و كتب آسماني، عوامل بازدارنده و كنترل كنندة خوبي هستند. فلاسفه مي گويند: عالَم ماده ملازم با تضاد و درگيري است و از خواص عالَم ماده همين تضادها است. اين تضادها و درگيري ها موجب كمال و تكامل و پويايي انسان است. انساني كه با مشكلات بزرگ مي شود مسلّما‍ً با انساني كه در ناز و نعمت بزرگ شده، بسيار متفاوت است. اميرالمؤمنين (ع) مي فرمايد: من در شدايد بزرگ شده ام و با سختي ها و ناهمواري ها دست و پنجه نرم كرده ام و از غذاهاي ناگوار مصرف كرده ام.

اگر كسي بگويد: چگونه مي شود كه انسان با اين شرايط قوي و توانمند باشد؟ جواب اين است: درختاني كه در كوهستان ها در شرايط نامساعد و همراه با تند بادها و سنگلاخها بزرگ مي شوند، تنومند تر و قوي تر از درختاني هستند كه در ناز و نعمت بزرگ شده اند.[29]

علت و فلسفة خلقت جنّ وشيطان همان است كه دربارة انسان وارد شده است؛ يعني عبادت و پرستش. خداوند فرمود: وما خلقت الجنّ والانس الاّ ليعبدون[30] و در جاي ديگر فرمود: الذي أحسن كلّ شي خلقه؛[31] خداوند هر چيزي را خوب آفريد.











[29] نهج البلاغه، نامة54.

[30] ذاريات (51) اية 56.

[31] سجده (32) آية 7.



مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.